Czy klocki nadal podobają się dzieciom małym i dużym ?
Obecny rozwój produkcji i technologii sprawił, że w świecie zabawek dla dzieci pojawia się wiele produktów, które nierzadko posiadają mnóstwo zadziwiających możliwości. Co rusz można napotkać zabawki, które śpiewają, ruszają się, zmieniają formę oraz kształt i wykazują wiele cech, które czynią taką zabawkę produktem niezwykle efektownym i atrakcyjnym. Dzieci uwielbiają tego rodzaju artykuły, ponieważ wystarczy wcisnąć konkretny przycisk lub odpowiednio podłączyć zabawkę, by sama robiła coś ciekawego i przyciągała do sobie uwagę. Z jednej strony takie zabawki mogą edukować (na przykład lalki imitujące bobasy, które wykazują niemal naturalne funkcje życiowe) z drugiej same w sobie są atrakcją, bo wpływają na dziecięce zmysły i wrażenia (na przykład świecą albo grają, począwszy od zwykłych dzwoneczków drewnianych po bardziej skomplikowane przedmioty z melodiami). Problem jednak w tym, że takie konstrukcje równie dobrze szybko się dzieciom mogą znudzić, jeśli mało skutecznie pobudzają ich wyobraźnię i kreatywność. Pod tym względem takie produkty, jak na przykład zwykłe klocki, spisują się nieraz dużo lepiej.
Klockami zachwycił się świat już bardzo dawno temu i zdaje się, że stanowią one jeden z najstarszych rodzajów zabawek znanych człowiekowi. W Polsce działa wiele firm produkujących właśnie tego rodzaju zabawki, które zyskały renomę zarówno w Europie, jak i na innych kontynentach świata. Wciąż liderem pozostaje oczywiście duńska firma Lego, ale polskie produkty, zwłaszcza klocki drewniane, także mają znaczne grono swoich odbiorców. To dlatego, że stanowią one zarówno bezpieczny, ekologiczny, jak i niezwykle edukacyjny towar. Tego rodzaju zabawkami mogą się bawić już jednoroczne maluchy. W tym, jak i późniejszym okresie życia, zabawa klockami rozwija u nich wiele umiejętności. Przede wszystkim wpływają znacząco na koordynację wzrokową. Jedno, czy dwulatki poza tym uczą się dzięki nim sprawności manualnej, zwłaszcza, jeśli klocki mają różne kształty. Na tym etapie świetnie więc spisują się klocki z drewna o różnych kolorach, formach i fakturach. Małe dzieci mają tendencję do brania klocków do buzi czy też rzucania nimi o podłogę, gdyż w ten sposób rozpoznają cechy przedmiotów i pobudzają konkretne wrażenia zmysłowe. Zatem w bardzo szybkim czasie są w stanie rozróżnić twarde, drewniane klocki od tych wykonanych z pianki czy plastiku.
U nieco starszych dzieci, klocki oprócz ćwiczenia koordynacji wzrokowej czy zdolności manualnych, wspierają również dziecięcą koncentrację, zwłaszcza, jeśli maluch zaczyna stawiać z nich swoje pierwsze budowle. Koncentracja idzie w parze oczywiście z rozwojem kreatywności i wyobraźni. Na początku warto więc wybierać dla dzieci proste, ale za to barwne klocki, które składają się z kilku tylko elementów. Najlepiej też, jeśli są to takie produkty, które pomagają stworzyć ograniczoną ilość konstrukcji, a takimi są przeważnie klocki tematyczne, czyli takie, z których można stworzyć konkretną budowlę. Z czasem jednak dobrze jest kupować bardziej złożone zestawy, które pozwalają na swobodną ekspresję dziecka. Mogą być to klocki konstrukcyjne waflowe, wypełnione powietrzem lub w pełni wykonane z tworzywa sztucznego, ale zawierające mnóstwo różnych elementów, dzięki czemu można budować coraz to bardziej wymyślne konstrukcje (np. klocki Clics).
U jeszcze starszych dzieci tego rodzaju produkty uczą już nie tyle rozpoznawania barw, czy kształtów albo rozróżniania wielkości rzeczy i relacji przestrzennych, ale także myślenia twórczego i abstrakcyjnego. Idzie to oczywiście w parze z wyćwiczeniem i nauką innych umiejętności, w tym nauką liczenia, działania na zbiorach i analizowania. Do tego nadają się wieloelementowe klocki o prostych formach, z których można wykonać rozmaite budowle. Żeby zachęcić do zabawy nimi warto wybrać takie, które będą uatrakcyjniać konstruowanie chociażby swoimi wyjątkowymi właściwościami. Na przykład klocki magnetyczne, które przyciągają siebie nawzajem dzięki namagnesowanym krawędziom, a tym samym na skutek ułatwienia procesu budowania umożliwiają wykonanie naprawdę skomplikowanych konstrukcji z wielu różnych elementów.
Jak więc widać klocki są znakomitą zabawką edukacyjną i jednocześnie sporą atrakcją dla dzieci w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. Nie ma tu także żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o płeć, bo równie dobrze mogą się nimi bawić mali chłopcy, jak i dziewczynki. Ponadto umożliwiają one wspólną zabawę w grupach, np. dzieci z rodzicami, albo z rówieśnikami, dzięki czemu maluchy uczą się współpracy z innymi osobami. Wreszcie tego rodzaju zabawki kształtują też w nich takie przydatne cechy, jak cierpliwość i umiejętność planowania.
0 comments