Zajrzyj !

    Dlaczego warto kupować gry edukacyjne ?

    Autor dnia 20 października 2012

    Nie od dziś wiadomo, że najlepszy sposób na naukę to nauka przez zabawę i gry. Dotyczy to zwłaszcza małych dzieci, które dopiero co zaczynają poznawać świat i otaczającą go rzeczywistość. Z jednej strony maluchy są bardzo podatne na przyswajanie wiedzy i szybko ją zdobywają, z drugiej jednak łatwo rozproszyć ich uwagę, więc trudno jest zaangażować je w długotrwały wysiłek. Nauczanie przez zabawę przynosi w tym wypadku szereg korzyści. Dlaczego zatem warto kupować gry edukacyjne?

    Człowiek w zasadzie uczy się przez całe życie, a edukację rozpoczyna już jako niemowlę. Jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku dziecko zaczyna pojmować słowa i rozróżniać obrazy, kształty i różne relacje przestrzenne. Około pierwszego i drugiego roku życia pojawiają się u niego pierwsze słowa i zaczyna rozwijać się myślenie abstrakcyjne. Poprawna artykulacja dziecka kształtuje się oczywiście z czasem i jeszcze czterolatek może niewyraźnie wypowiadać niektóre słowa. Kiedy dziecko zaczyna uczyć się mówić, bardzo często przekręca głoski, skraca wyrazy i upraszcza je. W nauce poprawnego mówienia mogą pomóc gry w postaci układanek z literkami czy z obrazkami prezentującymi pojedyncze wyrazy. W sprzedaży są dostępne różnego rodzaju zestawy i produkty wspierające naukę czytania oraz pisania (na przykład „Od A…do Z”, „Poznaję godziny”, „Poznaję cyferki”, „Trudne słowa” itp.). Takie gry dostarczają dziecku wiele radości i wrażeń, dzięki czemu łatwiej mu przyswajać nowe informacje.

    Im dziecko jest starsze, tym dedykowane dlań gry edukacyjne są coraz bardziej skomplikowane i obowiązuje w nich coraz większa ilość zasad, które należy przestrzegać. Tym lepiej, jeśli są to normy obowiązujące w normalnym życiu, czego uczy choćby gra „Poznajemy znaki drogowe”. Ale nawet fakt występowania takich reguł jest już znaczący, ponieważ samo przez się uczy to dziecko konkretnego zachowania, między innymi przestrzegania odgórnie ustalonych zasad, a jeśli gra wymaga obecności innych graczy, również współzawodnictwa i kreatywności. Dziecko mobilizuje się wówczas do maksymalnego wysiłku oraz do wytrwałości i dążenia do celu z poszanowaniem drugiego gracza oraz jego umiejętności. Jeśli dodatkowo zdobywa nowe wiadomości, to taki sposób edukacji wywiera najlepszy wpływ na późniejsze życie i zachowanie dziecka. Dzięki tego rodzaju grom kształtuje ono ponadto w sobie inne przydatne cechy. Uczy się między innymi cierpliwości, planowania oraz socjalizacji, zmienia się także jego percepcja świata. U dzieci w wieku szkolnym różnego rodzaju układanki, gry przygodowe czy znowu logiczne ułatwiają rozwój myślenia strategicznego i umiejętność rozwiązywania problemów. Obecnie produkuje się gry tego rodzaju, które prezentują wiedzę dotyczącą tematyki z niemal każdego szkolnego przedmiotu: matematyki, geografii, historii czy języka polskiego (na przykład gra „Ale historia”, „Dobre wychowanie”, „Encyklopedia dla malucha”, „Quiz przyrodniczy z wesołymi zagadkami” i wiele innych).

    Dzięki grom edukacyjnym dzieci nie tylko poznają i odkrywają świat, ale także siebie i swoje umiejętności. Edukacja poprzez zabawę pozytywnie zatem wpływa zarówno na rozwój fizyczny, jak i psychiczny dziecka. Fizyczny, chociażby wtedy, gdy gra wymaga od dziecka dodatkowo wykazania się przezeń konkretnymi zdolnościami manualnymi. Dotyczy to między innymi gier o charakterze konstrukcyjnym. Za przykład mogą służyć tu chociażby zwykłe klocki, które wymagają od dziecka zręczności i sprawności oraz myślenia przestrzennego, przy jednoczesnej potrzebie uruchomienia wyobraźni. Z kolei rozwój psychiczny gry o charakterze edukacyjnym wspomagają między innymi poprzez wykształcenie umiejętności radzenia sobie z podejmowaniem trudnych wyborów czy z przegraną. Uczą także pokonywania trudności, analizowania błędnych kroków oraz rozumienia decyzji i postępowania drugiego człowieka.

    Reasumując można powiedzieć, że gry edukacyjne wywierają ogromny wpływ na kształtowanie osobowości i praktycznych umiejętności dzieci. Spełniają one tak samo funkcje poznawcze, jak i wychowawcze. Dzięki nim już u kilkuletniego malucha można rozwinąć i ukształtować konkretne procesy percepcyjno-merytoryczne, do których zaliczamy między innymi sprawność manualną, spostrzegawczość, pamięć czy wyobraźnię. Ponadto uczą one dzieci takich procesów umysłowych, jak porównywanie, analizowanie, uogólnianie czy abstrahowanie. W przypadku zaś gier wieloosobowych, jak choćby „Poczta”, kształtują w dziecku umiejętność współpracy, uczą odpowiedzialności i wytrwałości, a także umiejętności rozróżniania ról społecznych i oceniania zjawisk. Warto więc inwestować w tego rodzaju produkty, jak gry edukacyjne, ponieważ pełnią one znaczącą rolę w rozwoju młodego człowieka.

     

     

    Napisz komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *