Zajrzyj !

    Jak nauczyć dziecko czytać?

    Autor dnia 13 sierpnia 2017

    Większość z nas nauczyła się czytać dopiero w przedszkolu lub w szkole. Jednak dzisiaj coraz więcej rodziców chce rozpocząć naukę czytania jeszcze wcześniej. W tym celu możemy wykorzystać kilka różnych metod, między innymi popularne metody Domana albo Cieszyńskiej.

    Wielu rodziców chciałoby, aby ich dziecko zaczęło czytać jak najwcześniej. Jednak tutaj zdania są podzielone – niektórzy wskazują, że nie ma potrzeby nauki czytania w wieku 3-6 lat, zanim dziecko pójdzie do szkoły czy przedszkola, inni z kolei wskazują, że jest to bardzo pomocna, rozwijająca umiejętność. Decyzję musimy podjąć więc samodzielnie, mając na uwadze wszystkie zalety i wady swojego wyboru.

    Wcześniejsza nauka czytania, o ile jest prowadzona w sposób luźniejszy, w formie zabawy, może rzeczywiście dać bardzo dobre efekty. Dziecko może szybciej zainteresować się książkami, rozwijać swoją wyobraźnię, poznawać dogłębnie świat. Z drugiej strony wtedy, gdy zacznie naukę później, już w przedszkolu czy w szkole, nie oznacza to wcale, że będzie miało z nią trudności.

    Skupmy się jednak na samodzielnej nauce czytania w domu. Jak nauczyć dziecko czytać? Jak wspomnieliśmy na wstępie, do dyspozycji mamy kilka metod, ale przygotowania do nauki czytania warto zacząć jeszcze przed ich zastosowaniem.

    Zanim dziecko zacznie naukę czytania

    Zmiany w posługiwaniu się mową u dziecka następują skokowo – na przestrzeni kilku miesięcy. Z czasem mowa usprawnia się, czemu sprzyja przede wszystkim kontakt z innymi osobami, także z rówieśnikami.

    Gdy maluch już dość dobrze posługuje się mową, możemy zacząć przygotowania do nauki czytania, nawet w wieku około 2 lat. W tym celu możemy wykorzystać różnego rodzaju pomoce, między innymi książeczki z obrazkami i tekstem, kolorowanki, gry typu memory oraz inne gry zawierające litery i słowa.

    Wtedy maluch może poznawać pierwsze słowa w atrakcyjny dla siebie sposób – poprzez zabawę. To powoduje, że późniejsza nauka czytania będzie jeszcze łatwiejsza. Musimy przy tym pamiętać, że nauka czytania zajmuje dość dużo czasu, dlatego musimy być cierpliwi i systematyczni. Nie powinniśmy wtedy stresować dziecka, ale spokojnie przekazywać wiedzę, ponieważ w przeciwnym przypadku osiągniemy odwrotny efekt. W nauce mogą pomóc nam specjalne metody – najbardziej popularne z nich to metoda Domana, czyli inaczej metoda globalna oraz metoda Cieszyńskiej, która nazywana jest też metodą symultaniczno-sekwencyjną.

    Nauka czytania metodą Domana

    Metoda Glenna Domana zaczęła być stosowana na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Określana jest również metodą czytania globalnego. Docelowo miała być ona używana w stosunku do dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, jako wsparcie w rozwoju inteligencji.

    Doman postulował naukę od najmłodszych lat życia dziecka. Wskazywał, że do 6. roku życia dzieci chłoną najwięcej informacji, więc to właśnie wtedy powinno się oddziaływać na ich mózg najbardziej intensywnie. Nauka czytania w ujęciu Domana ma polegać na „zabawie w czytanie” i składa się ona z pięciu etapów.

    Pierwszy etap to nauka pojedynczych słów, potem nauka wyrażeń dwuwyrazowych, następnie prostych zdań, rozbudowanych zdań, a w końcu czytanie książeczek po kilka razy dziennie. Ważne jest, aby nauka budziła u dziecka zainteresowanie, entuzjazm, radość. Nie wolno też kontrolować dziecka czy kwestionować jego wyników.

    Nauka czytania metodą Cieszyńskiej

    To metoda określana też mianem sekwencyjno-symultanicznej i opiera się o odmienne zastosowania poszczególnych półkul mózgowych. Czytanie symultaniczne, czyli prawopółkulowe to czytanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz czytanie globalne wyrazów. Z kolei czytanie sekwencyjne, czyli lewopółkulowe to czytanie sylab otwartych i zamkniętych, dwóch sylab, nowych wyrazów i zdań.

    Metoda ta polega na powtarzaniu sekwencji rozwoju mowy dziecka, czyli nauka rozpoczyna się od samogłosek, potem przechodzi do sylab, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, w końcu do wyrazów i zdań. Jednocześnie ważne są reguły takie jak powtarzanie, rozumienie, czyli różnicowanie, a także nazywanie.

    Wobec tego wtedy, gdy chcemy nauczyć dziecko czytać szybciej niż w szkole czy w przedszkolu, warto wziąć pod uwagę powyższe metody – są równie skuteczne.

     

    Bibliografia:

     

    Napisz komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *